Efterlysning samt Roliga timmen
Vi tycker att eleverna har dåliga kunskaper i engelska och vill på något sätt lära dem mer men har svårt att komma på något enkelt och bra sätt. Nivån är helt nybörjare utom hos en elev som vi kan prata enkla fraser med och oftast göra oss förstådda. Gerd pratar engelska under stick- och virklektionerna, och i fredags tog hon även en del av Roliga timmen i anspråk. Då fick flickorna till rörelsesångerna 'Huvud, skuldra, knä och tå' samt 'Klappa händerna' in några nya engelska ord. Det var mycket uppskattat. Vi fortsatte sedan med rörelsesången 'Ram sam sam' och även den var omtyckt. Det blev många önskerepriser. Därefter fortsatte "timmen" med trumspel och dans. Alla fick dansa och en grupp av flickor sjöng. Vissa danser var riktigt akrobatiska kosackdanser. Shita höll glatt takten på "bongotrumman". Hon satt på golvet med knäna i vinkel och med tårna uppåt där trumman vilade. När eleverna var trötta på dansandet tog de fram stickningen och fortsatte med sina dockor eller hundar. Gällande engelskan sker enkel undervisning på skolan, men det innebär att eleverna får skriva av olika planscher med tex räkneord, färger, djur och dess läte mm. När vi besökte Nito fick vi se i den engelskbok som hon läst i tidigare i skolan, och har läraren gått genom alla kapitel i boken och haft prov på detta borde hon ha kunskaper motsvarande våra sjundeklassare. Vi förstår att här inte finns många turister i Odari, men om skolan vill ha hit volontärer, tycker vi det är viktigt att eleverna (och personalen) kan bättre engelska för ett rikare utbyte. Vi tar gärna emot tips på enklare undervisning i engelska språket!